SEO
Vi hjælper dig med at nå toppen online
Skal din hjemmeside rangere højere i søgemaskiner som Google og Bing, er SEO en uundværlig del af din online strategi. Vi hjælper dig med at udvikle dit site, så dine kunder altid kan finde dig online.
Hjælp til SEO strategi?
Søgeoptimering handler om meget mere end de rigtige søgeord. Nedenfor kan du læse mere om det, der har betydning for din hjemmesides placering i søgemaskinerne.
Søgeord
Med en søgeordsanalyse af dit og konkurrenternes site målretter vi indsatsen, så du både findes på de åbenlyse søgeord og Longtail søgeord.
Indhold
Content er afgørende for, hvordan Google og andre søgemaskiner vægter din hjemmeside. Det er kvalitets indhold dine kunder har brug for.
Konkurrenter
Hvem er dine konkurrenter? Du vil formentlig blive overrasket over nogle af de sites, du konkurrerer mod. Vi laver en konkurrentanalyse til dig.
Topic Clusters
Du får hjælp til at strukturere din hjemmeside med Topic Clusters. Vi arbejder med Pillar pages og skaber de bedste brugeroplevelser.
Teknisk SEO
Teknikken på din hjemmeside skal være i orden. Her ligge mange skjulte lavt hængende frugter til en bedre søgeoptimering og brugeroplevelse.
Guide til SEO
Find nogle af vores bedste tips til at opnå en god søgeoptimering af hjemmesider - og kom på forkant med nogle af de udtryk, du møder undervejs.
Book os til et gratis intromøde
Få en foranalyse og en snak om jeres muligheder.
Søgeoptimering af hjemmeside
Optimer dit website til en bedre synlighed på Google og Bing
I vores digitale verden er en online tilstedeværelse afgørende for succesen for enhver virksomhed. Det er ikke nok blot at have en flot hjemmeside. Det er vigtigt at sikre, at den er let at finde for dine kunder. Det er her søgeoptimering af hjemmesiden kommer ind i billedet.
Søgeoptimering af hjemmesiden, også kendt som SEO, er en teknik, der hjælper med at forbedre synligheden af dit websted på søgemaskiner som Google.
Hvad er søgeoptimering af hjemmesiden?
Søgeoptimering af hjemmesiden (eller SEO) handler om at optimere indholdet på dit site til bedre synlighed på søgemaskiner som Google og Bing. Det er handler bl.a. om at forbedre kvaliteten af indholdet, hastigheden af webstedet, den generelle brugeroplevelse og relevansen af dit site. Målet er at opnå en høj placering på søgeresultatsiden, da det øger chancerne for, at potentielle kunder finder og besøger dit websted. Og lad os se det i øjnene: Hvis du ikke er på side 1 i Google er der ikke stor sandsynlighed for, at dine kunder finder dig.
”Kun omkring 1 % af brugerne klikker forbi de første 30 organiske resultater på Google” Neil Patel, Ubersuggest
Hvorfor er SEO vigtigt?
Søgeoptimering af hjemmesiden er vigtigt af flere grunde. Først og fremmest kan det hjælpe med at øge synligheden og tiltrække flere besøgende til dit website. Dette kan igen føre til øget salg. For det andet kan en godt optimeret hjemmeside hjælpe med at forbedre brugeroplevelsen for dine besøgende, hvilket kan resultere i øget kundetilfredshed og i sidste ende loyale brugere. Endelig kan SEO hjælpe dig med sikre dig en bedre placering end dine konkurrenter.
Hvordan fungerer søgemaskineoptimering?
Søgemaskiner som Google og Bing bruger en række komplekse algoritmer til at bestemme, hvilke hjemmesider der skal vises på toppen af søgeresultatsiden. Disse algoritmer fokuserer bl.a. på:
- Kvalitet af indholdet
- Søgeord/keywords
- Relevans
- Hastigheden på sitet
- Brugeroplevelsen
Trin til søgeoptimering af hjemmesiden
Her er nogle af de trin, du skal følge for at optimere dit websted til bedre synlighed på Google:
- Analyse af søgeord: Grundig analyse af relevante søgeord
- Optimering af indhold: Indhold skal have de rigtige søgeord – og i den rette mængde, så sitet ikke bliver straffet af Google
- Metadata: Metadatabruges både af dine kunder og søgemaskinen til at finde ud af, hvad sitet eller den enkelte side tilbyder
- Optimering af billeder: Billeder spiller også en vigtig rolle i søgeoptimering af hjemmesiden. Det er vigtigt at optimere billedstørrelsen og filtypen for at sikre, at dit websted indlæser hurtigt. Du kan også tilføje relevante nøgleord i filnavnet og beskrivelsen af billedet.
- Optimering af brugeroplevelse: Brugeroplevelsen på dit websted er faktisk det vigtigste. Det skal være let at navigere, og at siden skal indlæses hurtigt. Du kan også tilføje interne links for at hjælpe brugerne med at navigere på dit websted. Er dine brugere utilfredse, bliver søgemaskinerne det også.
- Mobiloptimering: Da mange bruger deres mobile eller tablet til at søge på internettet, er det vigtigt at din hjemmeside er optimere til mobil og tablet.
- Kvalitetslink: Kvalitetslink er en vigtig faktor i søgeoptimering af hjemmesiden. Du kan opbygge kvalitetslink ved at oprette relevant indhold og dele det på sociale medieplatforme og andre websteder.
- Vedligeholdelse: Det er vigtigt løbende at overvåge dine søgeord og trafikken på sitet – og opdatere og tilrette det løbende.
Hvordan kan jeg vide, om mit websted er søgeoptimeret?
Du kan bruge analyse værktøjer som Google Analytics og Search Console til at overvåge din trafik og søgeord, samt vurdere effektiviteten af dine SEO-tiltag. Du kan også anmode om en SEO-analyse fra et SEO-bureau – som fx SmallBusinessHelp – som kan hjælpe din med en status og udviklingsmuligheder. søgeoptimeringsstatus.
Kan jeg søgeoptimere mit site selv?
Ja, du kan godt søgeoptimere din hjemmeside selv ved at følge de grundlæggende trin og værktøjer, vi har beskrevet her. Men hvis du ønsker en mere grundig og professionel SEO-optimering, kan du overveje at bruge en professionel SEO-konsulent.
FAQ om SEO
Vi har samlet nogle af de spørgsmål, vi ofte får om søgeoptimering:
For de fleste er svaret ja. Der er mange grunde til, at det kan betale sig for især mindre virksomheder at arbejde med SEO. Her er nogle af de vigtigste grunde:
- Øget synlighed på søgemaskinerne: Du øge din hjemmesides synlighed på søgemaskinerne og får mere trafik til dit site – det øge dine chancer for at få nye kunder.
- Troværdighed. Organisk indhold har højere troværdighed end betalt indhold
- Billigere markedsføring. SEO ofte en af de mest omkostningseffektivt måder at øge din online tilstedeværelse på.
- Langsigtet effekt. SEO giver en langsigtet effekt. Du får en stærkere online tilstedeværelse, selv efter at du har afsluttet dit SEO-arbejde.
- Konkurrencefordel. Overtag dine konkurrenters plads i Google, så kunderne finder dine produkter eller tjenester.
- Brand awareness. Du øger din virksomheds brand awareness og får mere eksponering af dit brand.
SEO kan være en af de bedste investeringer for især mindre virksomheder, der ønsker at øge deres online tilstedeværelse.
SEO er en engelsk forkortelse for søgemaskineoptimering og betyder:
Search
Engine
Optimization
På dansk siger vi ofte SEO optimering, selvom O’et står for optimering.
Selvom Google er den mest populære søgemaskine, er det vigtigt at huske på, at der også er andre søgemaskiner, som f.eks. Bing og Yahoo.
Derfor bør man ikke kun fokusere på at søgeoptimere mod Google, men også tage højde for de andre søgemaskiner, når man planlægger sin SEO-strategi.
SEO står for Search Engine Optimization, og det handler om at optimere din hjemmeside, så den bliver mere relevant og troværdig i forhold til det, som dine potentielle kunder søger efter. Det kan give dig en konkurrencefordel, da det kan føre til flere besøgende på din hjemmeside og dermed øge din omsætning.
Mange fokuserer på at gøre Google tilfreds med sin SEO, men i virkeligheden så handler SEO om at give dine kunder det de efterspørger – så skal Google også nok blive tilfreds.
Læs mere om SEO optimering her
SEO (Search Engine Optimization) og SEM (Search Engine Marketing) er begge vigtige elementer i at få din hjemmeside til at rangere højt i søgeresultaterne.
- SEO refererer til de organiske, ikke-betalte resultater i søgeresultaterne.
- SEM handler om alle de aktiviteter, der kan hjælpe din virksomhed med at få mere synlighed i søgemaskinerne, inklusiv betalte annoncer (fx Google Ads).
Ganske kort så er Topic Cluster en vigtig del af din SEO-strategi. Det handler om at organisere din hjemmesides indhold omkring overordnede emner og underemner.
Det hjælper med at skabe en bedre struktur og sammenhæng på ens hjemmeside, hvilket gør det lettere for søgemaskinerne at forstå, hvad siden handler om. Det giver også en bedre brugeroplevelse for dine besøgende på hjemmesiden.
Pillar Pages er centrale sider på din hjemmeside, der dækker over et overordnet emne, og som har en række relaterede underemner via interne links.
Dette kan hjælpe med at opbygge en stærk autoritet på ens hjemmeside og gøre det lettere for søgemaskinerne at forstå, hvad ens hjemmeside handler om.
For at arbejde med Pillar Pages identificerer man de vigtigste emner, man vil dække på sin hjemmeside og derefter opbygge relevant indhold omkring disse emner.
Longtail søgeord (keywords) er søgeord eller søgetermer, som er lidt længere og har lavere søgefrekvens.
Mens kortere søgeord kan være mere konkurrenceprægede og sværere at rangere på, kan longtail søgeord være lettere at rangere på og bedst af alt: give mere relevant trafik til ens hjemmeside.
En grundig søgeordsanalyse består bl.a. af:
- relevansen af de forskellige søgeord
- graden af konkurrence
- søgevolumen
- trends
- eventuelle sæsonvariationer
- konkurrende sites søgeord og rankering
Dette kan give indsigt i, hvilke søgeord det er bedst at fokusere på. En god søgeordsanalyse indebærer med andre ord at finde de søgeord og søgefraser, som målgruppen bruger for at finde dine produkter eller service.
Der er forskel på at søgeoptimere mod Bing og Google. Mens nogle af de grundlæggende principper inden for SEO er de samme, så har Bing og Google forskellige algoritmer. Det betyder at de vægter forskellige faktorer i deres rangering af søgeresultater.
Derfor bør man tage højde for disse forskelle, når man optimerer sin hjemmeside. til søgemaskinerne.
Har du en opgave?
Tøv ikke med at kontakte vores lille SEO bureau, hvis du vil have hjælp til at få mere trafik og flere kunder ind på din hjemmeside.
Book et gratis intromøde, hvor vi ser på din virksomhed og jeres behov.
Vi tager os af din SEO